Blogg

Käken är nyckeln till hästen

 

Så sa de gamla mästarna och i veckan fick jag uppleva ett bevis på detta. Titti och jag arbetade med en av hennes nordsvenskar. Vi jobbade med flexions* och eftergift i käken. Vi hade morötter till hjälp för att visa Fia-Lotta vad vi ville att hon skulle göra, eftersom hon tuggade i sig morötter så hade vi eftergift i käken automatiskt.

Det som var så otroligt var att av en slump så kände jag på musklerna vid skulderbladen när vi började och kunde konstatera att de var spända som tegelstenar. Efter en stund blev det så att jag kände på musklerna igen och kunde konstatera att de nu var mycket mer avslappnade. Bifogar en bild som visar att Titti nu kan lyfta ut muskeln framför bogbladet. Detta var omöjligt bara 5 min tidigare.

 

* Flexions är en serie övningar för att lära hästen att följa bettet på ett mjukt sätt. I dessa övningar måste hästen slappna av så att de olika musklerna i halsen i tur och ordning stretchas ut. Centralt är att hästen inte är låst i käken utan mjukt rör underkäken och tungan. Om hästen låser käkarna genom att knipa med munnen kan inte resten av halsen slappna av. När hästen mjukt rör underkäken och tungan öppnar det upp för att resten av halsens muskulatur kan slappna av. Tungan, som också är en muskel, fäster i sin bakre del i tungbenet och på så sätt är tungan kopplad till underhalsens muskulatur som i sin tur sträcker sig till bröstbenet. Därför är käken nyckeln till hästen och till lösgjordhet.

Bildat, avsiktligt kroppsspråk

Hur blir man den bästa ryttaren man kan bli? En del av det pusslet består i att skola ditt eget kroppsspråk. Centrerad Ridnings fyra grundstenar utgör en utmärkt hjälp på vägen.

Centrerad Ridning är en metod för att öka din medvetenhet om din egen kropp, ditt kroppsspråk och ditt psyke. Det är en metod som bidrar till ett bildat, avsiktligt kroppsspråk och som hjälper dig att svara på frågan hur du ska använda kroppen för att kommunicera så effektivt så möjlight med din häst.

Det fyra grundstenar är beroende av varandra och dessa är:

Andning
Låta hela bålen vara involverade i andningen, inte bara bröstet. Andas normalt ner i ländryggen och bäckenet. När du sitter på en hård stol eller i sadeln kan du känna att ditt bäcken mjukt, subtilt och stilla gungar fram och tillbaka. I bilden representerar balongen din andning.

Mjuka ögon
Att titta med mjuka ögon är inte bara att vara medveten om allt du ser i hela ditt synfält. Det är också ett mentalt tillstånd där du som ryttare vidgar ditt medvetande och bli medveten om både dina omgivningar och hela din kropp. Du kan lättare uppfattar placeringen av alla din kroppsdelar samtidigt som du blir medveten om hästens rörelser. De sistnämnda, att uppfatta hästens rörelser kallas känningar i citatet nedan. Att känna hästens rörelser och hur det påverkar din kropp är en nyckel till taiming vid inverkan. I bilden är det utterns öga som symbolisera mjua ögon.

Sättet att inverka hästen beror mycket af dessa känningar, hvilka ryttaren får af hästen. Antag att ryttarns vilja är ridkonstens innersta lif, så uppstår af känningarna indication för viljans utöfning. Ömsom föregår, ömsom följer antingen viljan eller känningen den ena den andra, och af dem samfält uppkommer ett oskiljaktigt motiverande helt. (Ehrengranat 1836, mina kursiveringar)

Balans
Kroppen delas in i fyra byggklossar som balanserar på varandra. När det är i balans kan du av spänt följa hästen. Är de i obalans uppstår onödiga spänningar i din kropp. Byggklossarna utgörs av 1) skänklarna (fötter och ben), 2) bäckenet, 3) bröstkorg, skuldror och axlar, och slutligen 4) hals och huvud. När du är i bilans uppfattar du lättare de känningar hästen ger dig. I bilden är det stapeln av sten som symboliserar byggklossarna.

Kraftcentrum
Det är från ditt kraftcentrum som samordning och koordination utgår. Hjärnan ger övergripande instruktioner men det är alltså kraftcentrum som samordnar. Ditt kraftcentrum hittar du ner vid bäckenet mellan en hand som placeras på magen under naveln och en hand som placeras mot den övre delen av korsbenet. I bilden är det ringarna på vattnet som symboliserar kraftcentrum.

Lästips:
Centrerad Ridning. En bok för ryttare på alla nivåer av Sally Swift (2002)

Motivera din häst: klickerträning

Jag började med klickerträning i oktober 2017 när jag kände att jag kört fast i träningen med Yeats. Jag har haft Yeats i 8 år och det kändes som att träningen gick bakåt i stället för framåt men redan efter ett par dagar med klickerträning är jag helt såld! Jag har fått en ny häst som är mer motiverad, engagerad och framåt än någonsin. Enda frågan jag nu har är varför började jag inte med detta tidigare?!?

I det här inlägget visar jag hur jag introducerade klickern till Yeats samt ett exempel hur jag använt den för att stretcha Yeats. Längre fram kommer jag visa hur jag integrerat klickern i arbete vid hand och vid ridningen.

Den första övningen jag presenterade för Yeats var att han med mulen ska beröra en måltavla. Denna måltavla är ett unikt och specialtillverkat föremål som jag själv utarbetat. Den utgörs helt enkelt av det jag hade till hands. Ett billigt dressyrspö som jag tejpade fast en ihopknölad bit torvssäck på för att få något väl synligt för Yeats. Enkelt och slittåligt. När Yeats berör måltavlan med mulen klickar jag och sedan får han en liten bit morot. Det tog tre träningstillfällen för Yeats att fatta poängen. Syftet med den här första övningen är att få Yeats att associera klicker-ljudet med belöning varför jag skapar en situation där Yeats lätt får belöning ofta. När han väl forstod iden kunde jag börja flytta runt måltavlan. Nu funkar den så bra som morots-apparat att jag kan stå vid grinden (av den leriga hagen), hålla fram måltavlan, vänta på att Yeats kommer fram och sätter mulen på måltavlan. Klick! Morot. Jag slipper gå i leran.


Lösenord: ekipage_video

En farhåga jag hade innan jag började med klickerträning var att jag skulle få en häst som stövlade rakt över mig i jakt på maten jag hade i fickan. Med en enkel övning för att uppmuntra ett bra ”bordsskick” så undvek jag detta och lärde Yeats att han får belöning när han inte rotar i mina fickor. Belöningen får han när han står med huvudet rakt fram. I just den här sekvensen klickar jag även när han har fokus på mig och inte på det som händer en bit bort. Belöningen ger jag där jag vill att han ska vara, i det här fallet stå med huvudet rakt fram.


Lösenord: ekipage_video

När nuYeats lärt sig att beröra måltavlan med mulen använder jag den också för att stretchar. I början behöver Yeats inte sträcka sig så långt och bara snudda vid måltavlan. Målet är att få Yeats att sträcka sig mer och stanna kvar längre. För tydlighetens skull tränar jag på en sak i taget och i klippet är målet att få Yeats att stanna kvar lite längre tid Lösningen är att jag har handen i grimman. Jag prövade först utan att hålla i grimman men Yeats förstod inte vad han skulle göra när jag inte klickade direkt utan väntade ett litet tag. När Yeats inte förstår så tappar han intresset för hela övningen och jag tappar hans uppmärksamhet. För Yeats förståelse fungerade det bäst vid det här tillfället att jag håller lätt i grimman. Andra hästar kan reagera annorlunda så fantasi och kreativitet är alltid bra, det som funkar är rätt och får jag inte det resultat jag vill ha så byter jag plan.


Lösenord: ekipage_video

Lateral balans är nyckeln till rakriktning

Ett av dressyrens mål är att rakrikta hästen. Rakriktning är viktigt för den långsiktiga hållbarheten hos hästen. Hästen är inte gjord för att bära ryttare varför det är viktigt att skola hästen att använda sin kropp på bästa möjliga sätt när vi rider den. Att rakrikta hästen är en del av detta. Alla oskolade hästar har en medfödd naturlig asymmetri som gör att de föredra att lägga vikt på antingen höger eller vänster bog. Därför är lateral balans, eller förmågan att skifta vikt från ena bogen till den andra, nyckeln till att rakrikta din häst.

Hur du känner igen naturlig asymmetri

Du känner som sagt igen asymetrin hos den oskolade hästen genom att hästen föredrar att läga vikten på ena eller andra bogen. Hästen på bilden föredrar att lägga vikten på vänster bog (se bild 2 där vänster bog är rödmarkerad). En häst som föredrar att lägga vikten på vänster bog kommer också ha lättare för att böja halsen till höger. Dessutom kommer den hästen gärna:

Bild 2
  • föra bakdelen åt höger

  • sätta under sig höger bakben, men benet bär inte maximalt med vikt då det förs något åt sidan och helst inte placeras under hästens tyngdpunkt (kraftig röd pil som pekar framåt)

  • skjuta på mer med vänster bakben jämfört med höger (kraftig röd pil som pekar bakåt)

  • belasta vänster fram- och bakben (på den konvexa sidan) mer än höger fram- och bakben

  • stå med vänster fram- och bakben längre ifrån varandra jämfört med höger fram- och bakben (den konkava sidan)

Tvärtom gäller så klar för en häst som föredrar att lägga vikten på höger bog. Den hästen kommer föredrar att böja halsen till vänster osv.

För att återgå till hästen som föredrar att lägga på vänster bog. Den hästen känns balanserad när du rider i höger varv, men när du rider i vänster varv kan den t.ex. ha svårt att följa fyrkantsspåret och i hörnpasseringarna tränger den gärna inåt samtidigt som den hellre ställer sig utåt än inåt. Du kan även känna att hästen i vänster varv biter sig fast i innertygeln men inte tar stöd på yttertygeln. Den kroppsmedvetna ryttaren kan även känna att sätet sänks mer till höger än vänster i varje steg och att högra skänkel ligger närmre intill hästen medan den vänstra skänkel trycks bort från vänster bakben. I alla sidvärtsrörelser har hästen lättare att föra sin bogar åt vänster och sin bakdel åt höger.

Sammanfattning:

I allt arbete i höger varv uppfattas hästen som lösgjord och ‘balanserad’, I vänster varv verkar den stel och ‘obalanserad.“ P. Karl, Twisted truths of modern dressage (2008), min översättning.

En signal för att flytta vikten

För att rakrita din häst behöver du alltså lära den en signal för att flytta vikten från ena bogen till den andra. Signalen utgörs av att du för tyglen mot hästens hals. Senare kan du om du vill flytta kontrollen till din skänel men för att lära hästen att flytta vikten från favoritbogen är det handen och tygeln du använder. Handen är effektivare som kommunikationsmedel än skänkeln eftersom handen via bettet har en direkt påverkan på hästens ryggrad.

Bild 3

Den första övningen du använder för att lära in indirekt tygel eller “neck-rein” är att rida en volt där hästen är utåtställd. Du vill vända hästen för ytter tygel som du för mot halsen. Handen får inte korsa manken. Hästen måste lära sig att svänga undan för ett lätt tryck från tygeln. Du behöver troligen förstärka med en väl avpassad inverkan från spöt i inlärningsskedet.

Hästen i exemplet ovan som föredrog att ha vikten på vänster bog kommer ha lätt att svänga undan från höger tygel eftersom den redan har vikten i rörelseriktningen. Utmaningen ligger i att få hästen att förstå vänster indirekt tygel så att hästen när du för vänster tygel mot halsen inte bara svänger åt höger utan gör det genom att skrifta vikten till höger bog (bild 3 där höger bog är rödmarkerad). Du vet att hästen har lagt vikten på höger bog när hästen självmant ställer sig utåt i volten åt höger. Du tränar helt enkelt in den viktsfördelning och kroppshållning som hästen undviker om den får bestämma själv. 

Bild 4

Utåtställd volt är den första övningen för här tillåts hästen att falla i rörelseriktningen. När hästen sedan kan signalen använder du den för att balansera upp bogarna så att hästen när den går i vänster varv inte hänger på innerbogen utan följer fyrkantsspåret och gör balanserade hörnpasseringar utan att tränga inåt (bild 4). Hörnpasseringen blir balanserad när du kan få hästen att skifta lagom mycket av vikten från höger bog (den som hästen i exemplet föredrog att hänga på) till vänster bog så att hästen utan att varken falla utåt eller inåt passerar hörnet inåtställd. Som ryttare kommer du även känna att hästen formar sig kring din inre skänkel. I bilden har jag markerat detta med grönt för både höger och vänster bog men en något mörkare nyans av grönt för höger bog eftersom hästen måste ha något mer av vikten på ytter bog för att hörnpasseringen ska vara välbalanserad och hästen ställd inåt.

Härlig hösttur med mamma

Säkerhet först

Idag tog jag med mamma (fyller 80 år om ett par veckor) på en härlig tur i skogen och på grusvägarna. Vid ett tillfälle blev båda våra hästarna oroliga, och självklart kommer det en bil precis då. Men som tur är så är båda hästarna tränade till kombinerad effekt så en potentiellt farlig situation gled förbi utan att något hände.

Eller tur och tur, jag har märkt att ju mer jag förbereder mina hästar på uppgiften jag planerar att de ska utföra desto mer ”tur” har jag.

Kommunikation har sin grund i uppmärksamhet

Kommunikation är nyckeln till säker ridning. Så vad gör du om du din häst slutar lyssna på dig? Behöver inte vara en situation som den ovan där hästens flyktinstinkt gör sig påmind. Det kan vara så enkelt som att du vill göra en serie av sidvärtsrörelser i skritt men din häst föreslår en rad andra saker utan att lyssna på de signaler du ger. Även här kommer kombinerad effekt väl till pass.

Kombinerad effekt är en teknik för att stanna din hästen och så att säga börja om från början. Det är en signal som måste tränas för att den ska fungera när du behöver den. När den funkar så får den hästen att stanna och återigen fokusera på dig som ryttare.

Hur du gör kombinerad effekt:

  1. håll om med skänklarna och fortsätt håll om
  2. sträck upp överlivet
  3. stäng handen och stumna i armbågsleden
  4. vänta tills hästen stannar
  5. släpp skänkel och lätta på handen när hästen har stannat

Tekniken måste tränas eftersom det inte är självklart för hästen att stanna när den känner tryck från båda benen och en hand som slutar följa med. Hästar som är känsliga kan springa iväg när de känner ett kvarvarande tryck från skänklarna. För dig som rider en sådan häst är kombinerad effekt extra viktig. Om din häst oplanerat hoppar till så att du förlorar balansen kommer du instinktivt att klämma med benen. I den situationen är det bra om hästen har vant sig vid att känna dina skänklar kring bröstkorgen så att situationen inte eskalerar. Ur säkerhetssynpunkt är det alltså önskvärt att hästen stannar om den känner ett ihållande tryck från båda skänklarna.

Men om ett konstant tryck från båda skänklarna ska få hästen att stanna, hur får du då din häst att gå framåt undrar kanske du? Självklart kan de inte vara samma signal. Du tränar hästen till att gå framåt när skänkeln lättar istället för att trycka. En lätt, kortvarig kontakt med skänkel drar hästens uppmärksamhet dit och när du lättar så skolar du din häst att röra sig framåt.

Fördelen med denna teknik är förutom ökad säkerhet för dig som ryttare också att du undviker att hämma rörelsen i hästens ryggrad. All rörelse hos hästen börjar i ryggraden och du släpper fram denna rörelse när dina skänklar är avspända.

Rid lätt, var säker och njut av den färggranna hösten!
Lena

 

 

 

Lätthet – varför då?

Lätthet handlar i grund och botten om att rida på ett sätt som skapar en hållbar häst som vi kan rida i många år. En häst som lärt sig att bära upp ryttaren på ett effektivt sätt kan ridas full ut långt upp i 20-års åldern. Min egen connemara är ett sådant exempel. Han är i år 20 år och hoppar bättre än någonsin. Hoppning är inte mitt främsta intresse men eftersom det är bra gymnastik för hästen hoppar vi regelbundet. Som hopprädd dressyrryttare är jag mycket stolt över vårt personbästa på 120 cm!

Lätthet för både hand och skänkel är en nödvändighet för att hästen ska utveckla och bibehålla en fungerade rörelseapparat. Men varför är lätthet för handen så viktigt? Det har att göra med hur muskler är konstruerade och fungerar:

  1. Musklerna fäster in i skelettet med senor. Korta, spända muskler är en bidragande faktor till senskador.
  2. Muskler arbetar alltid i par och fäster in över en led. Den ena muskeln i paret böjer leden och den andra rätar ut leden. Musklerna måste aktiveras och ge efter i samarbete. Muskeln som böjer leden arbetar när den drar ihop sig och muskeln som rätar ut leden arbetar när den gradvis förlängs för att bromsa upp en rörelse eller stabilisera en led. Hos en häst som hänger i handen eller går bakom hand finns inte detta optimala muskelarbete.

På lördag den 21 oktober håller jag och mina kolleger en demonstration för att visa hur hållbar ridning ser ut i praktiken. Välkommen till Berga Gård, Färingsö kl 10!  (Föranmälan till lena@equusit.se)

 

 

Bokhyllan: Understanding the ancient secrets of the horse’s mind

Understanding the ancient secrets of the horse’s mind (1999) av Robert M. Miller. Jag älskar titeln på denna bok. Och innehållet gör dig inte heller besviken. En liten röd guldgruva för att förstå varför hästar reagerar som de gör. Här beskrivs hästens natur som ett gräsätande flockdjur med flykt som främsta försvar och vad detta betyder i praktiken i vår dagliga hantering av hästarna.

Bok med titeln Understanding the ancient secrets of the horse's mind